Wanneer je de moderne stad bent binnengereden en de auto hebt geparkeerd of de trein bent afgestapt, is de trip nog niet altijd afgelopen. Hier zijn vijf compacte stadsvoertuigen waarmee je de laatste kilometer tot je eindbestemming aflegt.
Je navigatiesysteem, app of toekomstige geïntegreerde artificial intelligence (AI) heeft je de stad binnengeloodst. Je hebt je wagen net in de dichtstbijzijnde parkeerplaats of carpoolparking gezet. Of je bent met de trein tot het station gereden. Die laatste kilometer (of twee, drie, …) zou je natuurlijk te voet kunnen doen. Je zou een beroep kunnen doen op het openbaar vervoer. Er is echter nog een andere optie: een zogeheten personal (electrical) urban vehicle. Hier zijn vijf mogelijke bondgenoten.
Klassieke plooifiets
Ze zijn al decennialang een klassieker op het openbaar vervoer. Je zou ze ook de originele laatstekilometervoertuigen kunnen noemen, aangezien ze al in de jaren 60 en 70 werden geïntroduceerd. Die dingen zijn doorheen de jaren natuurlijk gebruiksvriendelijker en compacter geworden. Daarom blijven ze ook vandaag nog – zelfs met een veel breder aanbod van alternatieven – hun nut bewijzen. Zeker omdat je ze niet hoeft op te laden, wat bij de meeste andere voertuigen in dit rijtje wel het geval is.
Snelheid? De wielen van een vouwfiets zijn kleiner dan die van een stadsfiets, waardoor je minder snelheid maakt. Gemiddeld doe je er toch zo’n 25 kilometer per uur mee.
Opladen? Niet noodzakelijk. Er zijn elektrische vouwfietsen, maar het merendeel is gewoon mechanisch.
Prijs? € 200 – € 400
Kofferruimte? Vraagt behoorlijk wat, maar de meeste gangbare passen comfortabel in de gemiddelde kofferbak.
Hoverboard
Eigenlijk klopt de naam van deze tweewielige, zelfbalancerende scooters niet helemaal. Een hoverboard zou een soort skateboard moeten zijn dat op eigen kracht over de grond zweeft. De versie die de afgelopen jaren is overgewaaid vanuit China, zweeft niet, maar gebruikt de zwaartekracht van de bestuurder om hem vooruit te duwen. Een hoverboard heeft bijvoorbeeld geen stuur: alle besturing gebeurt op basis van de richting waarin de bestuurder zijn lichaamsgewicht plaatst.
Snelheid? Met een doorsnee hoverboard rijd je tegen 12 kilometer per uur over een vlakke ondergrond.
Opladen? De meeste fabrikanten claimen dat hun model goed is voor 12 tot 25 kilometer op één volgeladen batterij.
Prijs? € 150 – € 550
Kofferruimte? Een hoverboard neemt erg weinig ruimte in je kofferbak in.
Elektrische step
Ook de term ‘elektrische step’ is een tikkeltje misleidend: deze variant op de bekende trotinette uit je kindertijd is een voertuig dat je net niét moet aantrappen. Zie het eerder als een miniscooter, zonder zadel en met een elektrische motor. Daar komt bij dat er bij de meeste modellen schijfremmen op staan gemonteerd, zodat je ook bij een plots obstakel snel en veilig kunt remmen. Ze zijn bovendien vrij stil en wendbaar. Dus heel handig, om door kleine ruimtes te laveren.
Snelheid? 25-30 kilometer per uur
Opladen? Gemiddeld doe je 25 tot 30 kilometer met één laadbeurt. Het duurt zo’n tweeëneenhalf uur om opnieuw op te laden.
Prijs? € 80 – € 500, afhankelijk van functies, snelheid, kwaliteit en capaciteit.
Kofferruimte? Een elektrische step neemt op zich weinig plaats in en de meeste modellen zijn ook nog eens opvouwbaar.
Longboard
Aanvankelijk was de longboard vooral in skaterskringen populair. Het ontstond al in de late jaren 40 als alternatief voor de klassieke skateboard, maar kwam terug onder de aandacht in de vroege jaren 70 om daarna opnieuw in de late jaren 90 omarmd te worden door de snelgroeiende urban culture. Zo zijn ze vandaag nog een vaak gezien minivoertuig in stedelijke omgevingen. Ze zijn opvallend langer dan een gewoon skateboard, wat hen zowel sneller als stabieler maakt.
Snelheid? Gemiddelde ‘cruise’-snelheid is 10 kilometer per uur, met uitschieters tot 15 km/u.
Opladen? Neen: dit is een urban voertuig dat volledig zonder motor werkt.
Prijs? € 100 – € 350
Kofferruimte? De longboards-plank zelf bestaat uit één stuk en heeft een lengte van zo’n 95 tot 130 centimeter. Ze passen dus in de meeste koffers maar niet in allemaal. Hun smalle vorm maakt hen misschien wel geschikt om aan het voeteneind van de achterbank te parkeren.
Elektrische monowheel
Dat de monowheel het zoals zijn naam al doet vermoeden met één wiel doet, vraagt enige behendigheid. Dat went sneller dan je denkt en eenmaal je ermee ‘weg’ bent, geniet je heel wat voordelen tegenover een klassieke hoverboard of een ander elektrisch ‘stoepvoertuig’. Een monowheel is zelfbalancerend. Voorover leunen stuwt het ding vooruit, achteruit hangen remt het af en in de bochten leun je gewoon in de gewenste richting. De meeste elektrische monowheels beschikken over verlichting zodat ze ook in het donker goed zichtbaar zijn voor andere verkeersgebruikers.
Snelheid? Met een monowheel haal je een gemiddelde maximumsnelheid van 20 tot 30 kilometer per uur.
Opladen? Op gemiddeld twee tot drie uur is de batterij weer helemaal opgeladen. Je rijdt er één tot twee uur mee.
Prijs? Alle voordelen maken monowheels tot de duurste van de urban vehicles. Een gemiddeld exemplaar kost € 350 tot € 550.
Kofferruimte? Nog zo’n voordeel: een monowheel heeft maar een kwart tot een derde van je kofferruimte nodig.